Tilburg University maakt onderzoeken levensecht met een augmented reality lab. Een bijzondere eigentijdse onderzoeksmethode voor onderzoekers.
“Om interactief onderwijs aan te bieden en nieuwe onderzoeksideeën te stimuleren, is een augmented reality lab ideaal”, zegt hoogleraar Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie en bedenker van het initiatief Max Louwerse van het Tilburg Center for Cognition and Communication (TiCC).
Een augmented reality lab combineert de voordelen van een in-situ ervaring met die van een laboratorium. “Ons DAF Technology Lab brengt de werkelijkheid naar het laboratorium. In een ruimte van 9 x 9 meter projecteren we een virtuele wereld op de vier wanden. Door een 3D bril te dragen, verdwijnen de grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld en ontstaat een ‘augmented reality’. Maar ook zonder zo’n bril wordt een vergelijkbare ervaring gecreëerd. Met een speciale ‘toverstaf’ kan de gebruiker vervolgens interacteren met de virtuele wereld. Zijn of haar gedrag wordt opgenomen door verschillende camera’s en microfoons. Naast de 3D brillen beschikken we ook over geavanceerdere virtual reality brillen. Deze zogenoemde Oculus Rift Head-Mounted Displays zorgen ervoor dat gebruikers zich volledig opgenomen voelen in een virtuele wereld en daarin vrij bewegen.”
Onbeperkte mogelijkheden
Louwerse vertelt verder: “Het idee voor het lab ontstond mede door de wens om een virtuele rechtszaal te bouwen. Maar evengoed kan het lab gebruikt worden door andere sociale, medische of geesteswetenschappers. Bij economie kun je denken aan een onderzoeksvraag zoals ‘hoe meet je stress in directiekamers?’, bij psychologie aan ‘hoe creëer je een zo kindvriendelijk mogelijke onderzoeksomgeving?’ en bij medische psychologie kun je onderzoeken hoe dokter-patiënt interacties in ziekenhuizen werken. De toepassingsmogelijkheden zijn onbeperkt.”
Interdisciplinaire samenwerking
Kennis over het meten van het gedrag is op zijn universiteit al op grote schaal aanwezig, stelt Louwerse. “Die is ook nodig om de technologie van het lab goed te kunnen benutten”, voegt hij toe. Wat hij graag meer wil zien, is interdisciplinaire samenwerking, iets wat het lab hopelijk aan zal wakkeren. “Het lab combineert onderwijs en onderzoek door research-based learning, verhoogt interdisciplinair onderzoek en onderwijs, biedt iets anders aan dan de standaard hoorcolleges en maakt de link naar technologie”, somt hij enthousiast op. Hij ziet uitbreidingen naar meer sensormetingen, wearable computing, en meer al voor zich.
Het DAF Technology Lab opent zijn deuren in 2015. Onderzoekers die van het lab gebruik willen maken, kunnen contact opnemen met projectcoördinator Rebecca Scholte of hoogleraar Max Louwerse van Tilburg University.