Historische spelletjesdatabase in de maak

Met een FAIR-georganiseerde database en financiering van CLARIAH hopen historici meer te weten te komen over de ontwikkeling van strategische spellen.

“We hebben in het Digital Ludeme Project (DLP) een database samengesteld met meer dan duizend strategische spellen die belangrijk waren voor de historische ontwikkeling daarvan over de hele wereld,” vertelt Carlos Utrilla Guerrero, datawetenschapper aan het Institute of Data Science (Maastricht University). “Daarmee kunnen we de spellen niet alleen reconstrueren, maar het is potentieel ook de meest uitgebreide en complete spellendatabase ter wereld.”

Als voorbeeld van een historisch spel noemt hij Senet, het oudste bekende bordspel dat drieduizend jaar voor Christus al in Egypte werd gespeeld. “In de database vind je daarvan onder andere een korte beschrijving, de regels, de vindplaatsen en de bronnen.”


Een Senet-spel uit de 14e eeuw voor Christus. De speelstukken konden in de la worden opgeborgen. In de DLP-database staat van dit spel onder andere een korte beschrijving, de regels, de vindplaatsen en de bronnen. 
Credits: Brooklyn Museum, Charles Edwin Wilbour Fund, via Wikimedia Commons

Grootschalige data-analyse

Om de bruikbaarheid en de duurzaamheid van de DLP-database te maximaliseren, past Utrilla Guerrero de komende tijd de FAIR-principes toe. Daarbij onderzoekt hij ook de mogelijkheid om Semantic Web- en Linked Data-technieken in te zetten. Hij ontving hiervoor een van de vijftien CLARIAH Fellowships voor onderzoek of onderwijs, die het gebruik van de digitale infrastructuur voor de geesteswetenschappen aanmoedigen en in de toekomst vergemakkelijken.

“We gaan in de digitale geesteswetenschappen een nieuw tijdperk tegemoet van ongekende grootschalige data-analyses, mogelijk gemaakt door enorme dataverzamelingen,” aldus Utrilla Guerrero. “Maar daarvoor moeten die collecties wel gestructureerd en onderling verbonden zijn. Dat is een grote uitdaging waarbij we effectieve methoden voor data-integratie en kennis­management moeten onderzoeken en toepassen. Dat gaan we nu doen voor de DLP-database.”

Toekomstig onderzoek

De implementatie van de FAIR-principes in de DLP-database is niet alleen van belang voor de huidige generatie wetenschappers, stelt de onder­zoeker. “Ook toekomstige wetenschappers en machines moeten de data kunnen vinden, begrijpen en gebruiken. Daarom is het belangrijk dat we nu al nadenken over het hergebruik van onze data.”

Utrilla Guerrero hoopt dan ook dat meer geestes­wetenschappers de FAIR-principes gaan implementeren. “Dit Fellowship zal laten zien hoe datamanagement de toegang tot de historische spellen vergroot en verdiept, nieuwe relaties tussen spellen aan het licht brengt en kruisverwijzingen tussen materialen aanbrengt, zodat grondige en systematische data-analyse nu en in de toekomst mogelijk zijn.”

Lees hier meer informatie over het Digital Ludeme Project.