Drie winnaars SURF Research Support Championship 2021

SURF zet met het nieuwe initiatief Research Support Championship onderzoekssupporters in het zonnetje. Welk advies geven de winnaars aan hun collega’s?

Door: Josje Spinhoven

Maria Kamp

“Vraag-gestuurde onderzoeksondersteuning”

In de categorie universiteiten won Maria Kamp, coördinator Research Support bij de Universiteit Twente. Zij werd door maar liefst 5 collega’s genomineerd. Volgens het juryrapport ‘inspireert zij anderen met haar daadkrachtige aanpak en haar samenwerkingsmentaliteit. Maria kruipt in de huid van de onderzoekers. Ze maakt complexe zaken begrijpelijk en neemt onderzoekers administratief werk uit handen, zodat zij zich kunnen richten op hun primaire taak.’ 

Volgens Maria is het doel van research support om effectieve, efficiënte en vooral vraaggestuurde onderzoeksondersteuning te bieden. “Zorg ervoor dat onderzoekers zich kunnen focussen op het doen van excellent onderzoek en het maken van een echte maatschappelijke impact.”

Mariëtte van Selm

“Beter achteraf om vergiffenis vragen, dan vooraf om toestemming”

‘Een onmisbare adviseur’, aldus het juryrapport over Mariëtte van Selm. Deze winnaar in de categorie hbo werkt als coördinator Research Data Management ondersteuning bij de Bibliotheek UvA-HvA. ‘Met niet aflatende energie en pragmatische inzet helpt Mariëtte onderzoekers bij het managen van hun data. Ze luistert goed en brengt de juiste mensen op het juiste moment bij elkaar. Mariëtte vormt een waardevolle schakel tussen de wereld van praktijkgericht onderzoek en de academische wereld.’ 

Mariëttes tip voor andere onderzoeksondersteuners? “Soms kun je beter achteraf om vergiffenis vragen dan vooraf om toestemming.” 

Bob van Dijk

“Goed communiceren”

Bob van Dijk, adviseur High Performance Computing bij Amsterdam UMC, kwam als winnaar uit de bus in de categorie umc & research. Het juryrapport: ‘Deze Research Support Champion slaat de brug tussen onderzoeker en research IT door onderzoekers te begeleiden in technische oplossingen en hun supportvraag te vertalen naar technische eisen voor research IT, zoals rekencapaciteit en cloudomgevingen.’

Zijn advies aan collega’s: “Het is het allerbelangrijkste dat je goed communiceert. Niet te lang wachten met antwoord geven op vragen. Ook als je het niet weet, kun je dat duidelijk vertellen. Ook erg belangrijk: neem nadat je advies hebt gegeven, niet aan dat het goed was, als je niets meer hoort. Vraag altijd om feedback. En ten slotte: zorg dat je collega’s hebt waarop je kunt terugvallen. Zelfs als je een vrij unieke positie hebt binnen een organisatie – zoals in mijn geval – moet je ervoor zorgen dat er bij alles wat je doet iemand is die dat van je zou kunnen overnemen.”

Het volledige juryrapport staat op de website van SURF. Ook in 2022 wordt de prijs weer uitgereikt.

Lees hier meer over de SURF Research Support Champions.