Dit boek draait om de grote techbedrijven die zich in onze dagelijkse levens nestelen door ‘surveillance’-technologie in social media en apparaten toe te passen. Door het vergaand verzamelen van gebruikersdata proberen bedrijven niet alleen in kaart te brengen hoe mensen zich gedragen, maar ook te voorspellen en uiteindelijk te sturen wat zij doen. Dit alles om meer winst te maken met advertenties. 

Met resultaten uit literatuuronderzoek, eigen onderzoek naar organisaties en interviews met werknemers toont Zuboff hoe deze technologie een bedreiging is voor de moderne democratie en de menselijke vrijheid. Het boek omvat het ontstaan van surveillance capitalism tot en met de huidige staat ervan. Hoewel Zuboff het belang aangeeft van het weerstaan van deze vorm van kapitalisme, geeft zij geen duidelijke oplossing hoe dit daadwerkelijk te doen. 

Het boek is dan ook een begin: om de controle van techbedrijven (en de mensen aan de top hiervan) te weerstaan, is het nodig om te begrijpen hoe deze bedrijven werken. Het flinke boek leest niet makkelijk weg, maar het slaagt er erg goed in de lezer te doordringen van de vele manieren waarop onze data worden gezocht en misbruikt.

en.wikipedia.org/wiki/The_Age_of_Surveillance_Capitalism